Thursday 8 May 2014

Fajar Islam Dari Sebelah Timur – Bahagian 2

Keretapi bergerak tepat jam 11.00 pagi seperti dijadualkan dan pada jam 12.00 tengahari kami sampai di Stesyen De Yang. Saya bersandar di dinding bilik sementara menunggu masuknya waktu zuhor jam 1.06 petang. Sesekali saya melayangkan pandangan melewati jendela keretapi melihat pemandangan indah dalam perjalanan. Umi pun sedang bersandar sambil bermain dengan iPad beliau yang pasti dibawa ke mana-mana setiap ketika. Selain untuk mengambil foto, iPad juga digunakan sebagai media komunikasi dengan kawan-kawan melalui fesbuk dan email.

Keretapi berhenti dibanyak tempat dan ada ketika memberi laluan kepada keretapi lain untuk melintas. Sebelum naik Grace berpesan agar kami jangan turun di mana-mana tempat sehinggalah kami sampai di Lanzhou jam 8.30 pagi esoknya. Di Stesyen Lanzhou nanti ada seseorang yang akan menunggu kami dengan kertas bertulis USIM di tangannya. Maklumlah di tempat orang pesan pemandu pelancong perlu sangat diberi perhatian, jika tidak sesat nanti. Jangan berlagak pandai kalau betul-betul tidak tahu.

Faktor yang melambatkan perjalanan ialah keretapi kerap sangat berhenti untuk memberi laluan kepada keretapi lain. Jika ada rel berkembar perjalanan ini sudah pasti akan cepat. Saya dengar berita yang rel berkembar sedang dibangun dan akan siap sekitar tahun 2015 nanti. Jika itu siap perjalanan antara Chengdu dan Lanzhou akan mengambil masa selama empat (4) jam sahaja.

Saya dapati juga keretapi melalui banyak sekali terowong yang ditebuk dengan teknologi canggih Cina. Pembangunan di Cina mengalami kemajuan pesat sejak dua puluh tahun kebelakangan ini. Kini mereka sudah mulai menguasai penyelidikan angkasa lepas dengan berupaya menghantar robot ke bulan. Mungkin banyak lagi ilmu-ilmu lain yang dimiliki oleh Negara Cina yang kita tidak ketahui. Mungkin juga atas alasan itu Rasulullah SAW menganjurkan kita untuk menuntut ilmu sehingga ke negeri Cina.

Tepat jam 1.10 minit tengahari saya melakukan solat jamak takdim atas kenderaan sehingga selesai. Apabila selesai solat saya membangunkan Umi yang tertidur kerana kepenatan untuk mengerjakan solat jamak takdim. Mungkin sangat penat selepas solat masing-masing tertidur sehingga kami terjaga ketika hari sudah hampir maghrib. Tidak teringat bahwa kami sebenarnya belum makan tengahari. Apa lagi Umi mencari maggie yang beliau simpan dalam salah satu beg kami dan menggunakan paip air panas yang berada di hujung gerabak kami menyiapkan mee maggie. Selera juga kami makan kerana lapar.

Tepat jam 7.28 minit malam masuklah waktu magrib di perjalanan kami, info ini saya dapati melalui aplikasi telefon pintar samsung galaxy S4 yang saya lengkapkan dengan perisian yang berkaitan. Juga melalui aplikasi peta saya dapat mengetahui tempat mana yang kita lalui dan berapa jauh lagi kami akan sampai. Sungguh canggih telefon pintar sekarang ini dengan berbagai aplikasi.

Selesai melakukan solat jamak takdim Magrib – Isya kami menyiapkan diri untuk tidur. Perut masih kenyang kerana sebelum solat Magrib tadi kami sudah mengisi perut dengan mee maggie. Keretapi bergoyang seperti dalam buaian yang membuat kami dalam waktu yang tidak berapa lama tertidur walau pun deruan keretapi yang bingit dan semboyang keras keretapi yang melintas.

Seperti biasa dan adat orang tua, tidurnya tidak lama dan tidak selena mana. Terjagalah saya sekitar jam 4.00 pagi dan selepas membuat semakan melalui “Geographical Positioning System (GPS)” saya mendapat maklumat bahwa suboh masuk jam 5.11 pagi di suatu daerah yang akan kami lalui iaitu di Dingxi dengan jarak perjalanan ke Lanzhou sekitar 2 jam dengan keretapi. Saya segera ke bilik air untuk berwudhu sementara menunggu masuknya waktu subuh.

Terasa lega sangat selepas dapat melaksanakan solat subuh tepat jam 5.11 pagi. Umi saya bangunkan untuk solat subuh dan ambil menunggu sampai di Lanzhou jam 8.30 pagi kami membuat sarapan ringkas berupa roti kering yang kami bawa dan nescafe. Kami minum satu cawan berdua bagi memudahkan urusan. Lagi pun ini hanya untuk melapik perut saja.

Tepat jam 8.30 pagi pada 7 April 2014 kami selamat sampai di Lanzhou dan di hujung sana sudah menunggu pemandu pelancong kami dengan kertas bertulis USIM seperti dijanjikan. Nama pemandu pelancong kami ialah Wong. Profesinya peguam dan sekarang sedang membuat program master dalam bidang yang sama di Western University Lanzhou. Beliau fasih berbahasa Inggeris dan tentunya fasih berbahasa Mandarin. Umurnya masih cukup muda iaitu 24 tahun. Suatu pakej lengkap seorang pemandu pelancong yang kami perlukan. Menurutnya umur minimum kawin bagi seorang lelaki di Cina ialah 22 tahun dan wanita 20 tahun. Ketika ditanya kenapa beliau belum kawin. Katanya belum ada kawan wanita. Tentunya saya sangat tidak yakin memandangkan beliau seorang yang hensem dan peramah. Tentu ada sebab lain kenapa beliau belum kawin. Hal kenapa itu tidak beliau ceritakan kepada kami. Mungkin itu hak peribadi beliau untuk berbuat demikian.

Wong membawa kami dengan bas yang sudah disediakan ke restoran muslim sekitar hotel. Kami pun memenuhi ruang restoran tersebut dan hanya ada satu menu saja iaitu sup “noodle” atau mee sup, sama seperti di Chengdu pada hari pertama kami sampai. Rupanya itulah kebiasaan mereka. Samalah dengan di Malaysia kita biasa makan Nasi Lemak atau Roti Canai untuk sarapan pagi. Di Cina hanya sup mee tanpa air kerana kuahnya sudah cukup sebagai air dimakan diminum panas-panas agar kedinginan pagi terhapus dengannya. Logik juga. Penduduk Lanzhou sekitar 2 juta orang sementara penduduk Chengdu seramai lebih 20 juta manusia.

Selesai sarapan kami menaiki semula bas untuk ke hotel yang jaraknya dengan steysen keretapi Lanzhou ialah sekitar 5 kilometer. Jam 12.00 tengahari kami diarah berkumpul di Lobi Hotel Ru Hai, Lanzhou. Sempatlah kami daftar masuk hotel, mandi dan berehat sebentar. Pemandu bas kami di Lanzhou ialah Mr. Feng, dialah yang mengangkat beg dan menyusun beg-beg kami ke dalam bas dengan susunan yang kemas. Sebelum jam 12.00 tengahari Wong sudah berada di Lobi Hotel dan meminta kami semua memasuki bas yang sudah tersedia di luar hotel.

Hotel yang sedang dibaiki ini agak berhabuk dan kami terpaksa menerima keadaan ini. Acara pertama ialah makan siang, kemudian melawat Jambatan Besi Zhongshan (Zhongshan Steel Bridge) yang mengikat secara tegaklurus kedua-dua tebing Sungai Kuning (Yellow River). Jambatan ini hanya untuk lalu lalang orang sahaja, tiada kenderaan dibenarkan mengguna jambatan ini untuk menyeberang. Kemudian kami melawat Taman Kincir Air (Water-Wheel Park) dan Masjid Jame Xiguan di Lanzhou.

Kami hanya sebentar di Taman Kincir Air kerana tidak ada apa-apa yang boleh dilihat selain daripada binaan kincir air yang besar yang digunakan untuk mengalihkan air dari sebuah sungai ke sebuah terusan untuk tujuan pertanian. Dalam buku geografi dan sejarah banyak diceritakan tentang hal ini. Kami hanya berada di Taman Kincir Air selama 30 minit dan kemudian bergerak ke Masjid Jame Xiguan.

Di Masjid Jamik Xiguan ini kami sempat Solat Asar berjamaah dengan penduduk tempatan yang mengamalkan Mazhab Hanafi. Kemudian kami menjamak dan mengqasarkan solat zuhor kami selepas solat asar tamam itu. Kemudian kami diajak melawat Pusat Didikan Kanak, seperti Taman Didikan Kanak-Kanak (Tadika) di Malaysia. Taman ini berada di sebelah masjid dan di bahagian bawah masjid. Lengkap dengan tempat rehat pelajar pada waktu tengahari dan dilengkapi juga dengan dapur memasak makanan pelajar. Peralatan yang disediakan lengkap dan sesuai dengan alam pembelajaran kanak-kanak. Sempat bertemu dengan Imam dan Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjid. Juga, masjid ini dilengkapi dengan kelas pengajian menengah dan dewasa. Menurut Imam dan beberapa AJK Masjid, orang-orang Cina Islam rata-rata lebih kaya daripada orang-orang Cina yang bukan Islam.

Kami singgah makan malam sebelum balik ke hotel penginapan. Makan malam atau pun makan siang, lauk pauknya agak mewah. Nasinya yang diberikan kemudian agak sedikit kuantitinya. Ini sama dengan cara atau adat orang-orang Cina di Malaysia makan. Mereka lebih banyak makan sayur dan lauk daripada banyak makan nasi. Mungkin sebab itu jarang sangat berjumpa dengan orang Cina yang gemuk-gemuk macam di Malaysia. Selepas balik ke hotel, pelajar-pelajar berbincang sesama mereka mengenai kegiatan seterusnya.

Pada pagi 8 April 2014, kami diminta bersiap-siap daftar keluar dari hotel untuk ke sebuah bandar bernama Linxia yang 80% penduduknya beragama Islam. Bandar Linxia digelar sebagai “The Little Mecca of China”. Jam 9.00 pagi Wong sudah membawa kami sarapan pagi di sebuah Restoran Muslim yang berdekatan dengan Hotel Ru Hai dan tepat jam 9.30 pagi bas kami bergerak menuju Linxia.

Dalam bahagian 3 dan terakhir, saya akan ceritakan pengalaman kami melaksanakan misi “Global Islamic Students Outreach (GISO)” di Linxia, tempat utama sasaran kami.

***** Bersambung *****

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 2 Mei 2014.