Saturday 3 May 2014

Fajar Islam Dari Sebelah Timur – Bahagian 1

Pada 4 hingga 13 April 2014 serombongan pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dengan seorang pengiring telah melawat Linxia yang disifatkan sebagai “The Little Mecca of China”. Terkesima kami dengan bandar yang berpenduduk 1.5 juta manusia, dengan 80% penduduknya beragama Islam bermazhab Hanafi. Tinggal lagi 300,000 penduduknya yang belum menerima Islam. Terdapat lebih daripada 40,000 buah masjid di dalam Bandar Linxia yang bersih dan teratur. Di mana-mana kami dapati Restoran Muslim yang papan tandanya berwarna hijau bertulisan karakter Cina disertakan dengan tulisan jawi perkataan halal. Mereka masih mengekalkan tradisi adat istiadat Cina, namun agamanya ialah Islam.

Kapal terbang AirAsia X dengan kod penerbangan D7326 mendarat di Chengdu pada 4 April 2014 jam 10.05 malam setelah berlepas dari terminal tambang murah LCCT, Sepang pada jam 6.20 petang waktu Malaysia. Pesawat Air Bus 330 – 300 dengan kapasiti melebihi 400 orang meluncur melebihi 40,000 kaki di atas paras laut. Penerbangan Sepang ke Chengdu mengambil masa 4 jam dengan kelanjuan purata 880 km per jam. Lebih daripada 90% penumpang bersama kami terdiri dari warga Cina. Mungkin campuran antara Cina Malaysia dengan Cina Tanah Besar. Waktu di Chengdu adalah sama dengan waktu di Malaysia. Cuaca di Chengdu ketika itu ialah 18 darjah celcius.

Setibanya kami di Lapangan Terbang Chengdu pihak imigresen bertanya untuk apa kami ke sini dan sebagainya. Mulanya kami rasa curiga dengan sambutan yang sedemikian sementelah pula sedang kemuncaknya persoalan kehilangan pesawat MH370. Lantas saya terus memberikan nombor telefon bimbit Yi Ying yang ditugaskan menyambut kami di Lapangan Terbang Chengdu. Setelah pegawai tinggi imigresen bercakap dengan Yi Ying beberapa saat kami dibenarkan keluar dari pintu imigresen menuju ke bas yang sedang menunggu untuk membawa kami ke hotel penginapan. Mungkin ada baiknya rombongan membawa surat tujuan lawatan yang ditulis dalam Bahasa Mandarin dan Inggeris untuk tujuan imigresen. Selepas pemeriksaan imigresen kelihatan Yi Ying menunggu kami dengan placard bertulis “USIM”.

Sejam kemudian kami tiba di Hotel Kaibin yang terletak di tengah-tengah Kota Chengdu dan terus mendaftar masuk untuk berehat. Cuaca yang sejuk di Chengdu membuat kami cepat-cepat bergerak menuju ke bilik masing-masing untuk melepaskan penat lelah penerbangan dan kekhuatiran tentang kemarahan penduduk Cina dengan kehilangan pesawat MH370 yang hingga pada masa itu belum diketahui nasibnya. Kami disediakan empat (4) bilik untuk saya dan isteri, dua bilik untuk pelajar perempuan dan satu bilik untuk pelajar lelaki. Kami sembilan orang yang tiba awal dan baki rombongan seramai 17 orang akan tiba keesokan harinya.

Pada pagi 5 April 2014, saya cuba menghubungi bahagian pertanyaan hotel mengenai tempat sarapan pagi, tapi tidak boleh berkomunikasi kerana saya tidak pandai Bahasa Mandarin dan penerima telefon tidak tahu sepatah pun Bahasa Inggeris. Saya ingat Yi Yang menyatakan bahwa sarapan di Tingkat 11. Jadi saya pun ke sana dan mendapati yang tidak ragu dimakan hanyalah telur rebus, saya dan isteri mengambil dua biji telur seorang untuk sarapan pagi dengan mee maggie yang kami bawa bersama dari Malaysia.

Biasanya makan nasi lemak atau roti sebagai sarapan, jadi jam 10.00 pagi kami mula merayau di sekitar hotel kalau-kalau ada restoran halal yang boleh kami singgah untuk mengisi perut. Setelah mencari ternampak tulisan halal dalam tulisan Arab, jadi apa lagi kami pun serbu masuk dan minta apa makanan yang ada.

Mungkin masih teringat dengan nasi dan lauk pauk di Malaysia, jadi kami pesan nasi puteh dan lauk ayam masak kari ala “tomyam” campur kentang. Masakan mereka tidak pedas seperti masakan Malaysia. Puas juga makan kerana lapar dalam cuaca dingin minus satu darjah selsius. Saya belanja makan pelajar-pelajar saya yang semua berjumlah sembilan orang termasuk saya dan isteri. Harganya Cuma 118 yuan untuk sembilan orang makan atau sekitar RM59.00. Lumayan murahnya fikirku.

Biasanya di Cina, sarapan yang paling terkenal ialah mee sup yang panas-panas atau mee goreng. Mee biasanya mereka buat sendiri di depan kedai dan kami dapat lihat bagaimana mereka membuat mee daripada tepung yang diuli dan kemudian diproses dengan tangan juga menjadi benang mee yang panjang. Selepas mee itu agak halus dan tidak boleh dikecilkan lagi si pembuat mee akan memasukkan mee ke dalam periuk masak yang sudah menggelegak airnya untuk merebus mee.

Mee yang sudah direbus akan dimasukkan ke dalam mangkuk dan masukkan kuah dan perencah sayur yang dihiris kecil-kecil, kemudian dimasukkan perencah pedas seperti lada hitam, saya tidak tahu pasti nama sebenar perencah pedas tersebut. Kami belum cuba makan tetapi pasti akan kami temui setiap hari kemudian.

Katanya mee sup itu rasanya pedas tapi tidak menyakitkan. Selepas makan rasa lidah seperti “peda” kata orang Baling, tempat kelahiran saya. Mungkin di tempat lain disebut pahit atau istilah lain yang sesuai. Kata yang biasa makan makanan begini mereka akan buang air besar beberapa ketika selepas itu. Rupanya ianya melawaskan pembuangan air besar, sebab itu kami jarang berjumpa dengan orang Cina yang gemuk-gemuk kerana makanan mereka seperti itu.

Kemudian kami berjalan pulang ke Kaibin Hotel dalam hujan renyai-renyai. Kedinginan pagi minus satu darjah membuat badan menggigil bagi melawan cuaca sejuk begitu. Kami berehat di bilik masing-masing sambil menunggu rombongan 17 orang lagi yang akan sampai tengah hari ini.

Jam 3.00 petang kumpulan kedua yang terdiri dari 17 orang pelajar sampai di Chengdu, maka lengkaplah ahli rombongan kami seramai 26 orang menunggu untuk ke Lanzhou (baca Lanzhu) dan seterusnya ke Linxia, tempat aktiviti utama yang akan kami lakukan di sana. Setelah semua pelajar yang baru sampai itu berehat sebentar, kami keluar makan dan ingin mencuba tempat lain pula. Jika pada pagi 5 April 2014 kami menaiki tangga untuk ke seberang, kali ini kami memilih untuk terus dan belok kiri. Rupa-rupanya terdapat banyak restoran halal yang dikendalikan oleh peniaga Cina Islam dengan ciri kedai mempunyai papan tanda hijau bertulisan karakter Cina dan ada logo halal dalam tulisan jawi.

Pilihan makanan mengikut selera masing-masing. Ada yang makan mee sup, nasi dan mee goreng. Nasi dengan kari daging dengan kentang ala tomyam sangat digemari pelajar kerana ada sedikit persamaan dengan makanan di Malaysia walau pun kurang pedas. Lepas makan kami membeli buah di kedai berhampiran sebelum balik ke hotel untuk berehat sebelum berangkat ke Lanzhou esok sekitar jam 11.00 pagi.

Pada pagi 6 April 2014 jam 9.00 pagi kami keluar hotel dan menaiki bas menuju ke Stesyen Keretapi Chengdu untuk ke Lanzhou. Perjalanan akan memakan masa sekitar dua puluh satu (21) jam untuk jarak sekitar seribu (1000) kilometer. Mungkin sejauh jarak antara Johor Bahru ke Kangar. Saya dan isteri belum pernah menaiki keretapi dalam jangka masa selama itu. Diperkirakan kami akan sampai di Lanzhou sekitar jam 8.30 pagi Isnin tanggal 7 April 2014. Menurut pengatur program He Ping, Saudara Musa akan menunggu kami di Stesyen Keretapi Lanzhou. Beliau akan memegang kertas yang tertera nama USIM sebagai cara pengenalan.

Di Stesyen Keretapi Chengdu kami diturunkan kira-kira dalam jarak 500 meter dari stesyen dan timbul masalah barang yang nak dibawa ke Lanzhou. Oleh kerana terlalu banyak dan tidak upaya diangkat oleh pelajar ke dalam keretapi, maka barangan itu dikirim secara kargo melalui keretapi yang sama tetapi urusannya mengambil masa hampir setengah jam. Kumpulan kami tersadai setengah jam di jalan raya tempat kami diturunkan tadi.

Apabila urusan kiriman barangan selesai masa tinggal kira-kira 45 minit lagi keretapi akan bergerak. Tergesa-gesalah masing-masing membawa barangan sendiri untuk naik kereta api. Nasib baik Grace masih bersama kami untuk bercakap dengan penjaga pintu masuk dan juga sewaktu barangan kami diimbas. Tercocoh-cocoh kami mencari landasan keretapi untuk dinaiki. Pertama kami terpaksa menaiki tangga setinggi 20 kaki dan kemudian melintasi landasan dan turun semula tangga setinggi 20 kaki untuk ke landasan keretapi untuk memasuki gerabak. Penat, tetapi terpaksa diteruskan juga kerana waktu yang terbatas. “Rehat dalam keretapi saja nanti”, pujuk hatiku.

Saya dan isteri membawa tiga beg besar dan satu “backpack” yang saya galas dibahu ke arah belakang. Kedua-dua tangan saya mendorong beg besar sementara Umi mendorong satu lagi beg yang agak kecil. Kesian Umi. Tentunya dia juga penat. Pelajar-pelajar lain terus memburu tempat duduk masing-masing di gerabak lain dengan tempo yang cepat. Saya dan Umi menaiki gerabak nombor 10 bersama dengan dua orang pelajar wanita USIM. Kami mendapat bilik nombor 5 dalam gerabak nombor 10 tersebut.

Tiap orang dalam bilik atau “cubical” dikenakan bayaran sebanyak 485 yuan seorang dari Chengdu ke Lanzhou bagi satu perjalanan, sementara tiap orang dalam bilik di luar yang menempatkan 6 orang, hanya perlu membayar 285 yuan sahaja. Dalam bilik ada empat katil berbanding dengan bilik-bilik di luar gerabak nombor 10 yang memuat enam katil atau pun dua set katil bertingkat tiga atau “triple decker”. Bilik mereka hanya dipisahkan oleh dinding sementara bilik kami dilengkapi dengan pintu yang boleh dikunci dari dalam.

“Benar. Kami dapat berehat dengan tenang selama perjalanan 21 jam ini”, bisikku dalam hati dan merasa lega dengan kedudukan ini. Ketika naik tiket kertas kami ditukar dengan tiket plastik yang kemudian apabila akan turun ditukar kembali ke tiket kertas kepunyaan kami. Pada hujung gerabak ada paip air panas yang boleh kami gunakan untuk membancuh kopi dan pada hujung satu lagi ada kafetaria. Kedua-dua hujung gerabak ada kamar kecil untuk buang air kecil dan besar tetapi agak kotor dan terpaksa membawa botol kosong sendiri kerana kedudukan paip yang tinggi dan tiada paip sambungan untuk urusan membersihkan kotoran seperti keadaan kita di Malaysia di mana setiap bilik air ada baldi air yang mudah kita capai untuk membersihkan diri selepas menyelesaikan hajat kita itu.

Dalam bahagian berikutnya, akan saya ceritakan pengalaman kami menempuh perjalanan selama 21 jam dalam keretapi dari Chengdu ke Lanzhou.

**** bersambung *****

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 2 Mei 2014.